اصطلاحات موبایل و تبلت

سلام

برای شما هم اتفاق افتاده که گوشی موبایلتون دچار مشکل بشه و مجبور بشین به یک تعمیرگاه موبایل مراجعه نمایید .در این هنگام هست که تعمیر کار برای شما از اصطلاحاتی صحبت می کند که ممکن است شما تا به حال این اصطلاحات را نشنیده باشید و یا اطلاع دقیقی از آنها نداشته باشید . مجموعه سونی تل ( آی سی اینفو ) سعی کرده در این مقاله شما را برخی از اصطلاحات موبایل و تبلت را برای شما به اشتراگ بگذارد . در این مقاله سعی شده اکثر واژه ها را به اختصار برای شما توضیح دهد.

این مقاله همیشه در حال تکمیل شدن می  باشد.

آی سی چیست؟ 

آی سی  (Integrated Circuit ) که در سال 1958 اختراع شد به مدار مجتمعی از هزاران تا میلیارد ها قطعه کوچک تر که روی تراشه های سیلیکون قرار می گیرند گفته می شود که در ذیل برخی از انها را توضیح داده ایم

آی سی چیست
s537 power ic

آی سی تغذیه موبایل چیست؟

مداری است که به عنوان کنترل کننده تنظیم شارژ عمل می کند و ممکن است از چندین جز الکتریکی تشکیل شده باشد ، یا ممکن است در یک میکروچیپ محصور شود ، که معمولاً IC کنترل شارژ نامیده می شود.

آی سی تغذیه موبایل چیست؟

مداری که به عنوان کنترل کننده تنظیم شارژ عمل می کند و ممکن است از چندین جز الکتریکی تشکیل شده باشد ، یا ممکن است در یک میکروچیپ محصور شود ، یک (IC) که معمولاً IC کنترل کننده شارژ یا IC کنترل شارژ نامیده می شود.

آی سی تغذیه موبایل برای تامین ولتاژ و جریان در مسیر اجرای دستور و همچنین برای حفاظت در مدار و تامین انرژی سایر آی سی ها مورد استفاده قرار می گیرد. کنترل درایور بک لایت و تامین تغذیه بخش های مختلف موبایل نیز بر عهده ی این آی سی بوده و جالب تر این که، در صورت اتصالی هدفون هم همین قطعه مشکل را تشخیص می دهد.

mt6328v-aejh
358S-2295

آی سی شار موبایل چیست؟

IC شارژ  این آی سی در قسمت برق تلفن همراه یافت می شود. برق را دریافت می کند. برای شارژ باتری تلفن شارژ ,ولتاژ که پس از عبور از دیود ها ، مقاومت ها و درپوش ها برای توزیع بیشتر به سایر قطعات در مقادیر خاص ، به IC تغذیه می رسد.

کار آی سی PF چیست؟

این قطعه در واقع یک تقویت کننده قدرت است که وظیفه آن تقویت سیگنالهای TX می باشد.

در آی سی RF پس از عمل مدولاسیون سیگنال تولید شده دارای توان کمی است و قدرت ارسال آن بسیار ناچیز , بنابراین با توجه به فاصله گوشی تا BTS این سیگنال نیاز به تقویت دارد که این کار را آی سی PF انجام می دهد.

اسم اصلی این آی سی (PA (Power Amplifier می باشد ولی در عرف تعمیرکاران PF نامیده می شود.

ایسی PF سامسونگ S925D
مدیاتک MT6735V WAHHAH

عملکرد آی سی cpu در مدارهای  اکترونیکی؟

CPU همان پردازنده آصلی در دستگته های الکترونیکی می باشد .در گوشی ها وتبلت ها می توانند دارای چند هسته  دوال کور (Dual Core) کواد کور (Quad Core)اکتا کور (Octa Core) هگزار کور (Hexa Core) می باشد که بر اساس نوع عملکرد گوشی پردازش این فعالیت بین هسته ها توزیع می شود.

آی سی هارد (ٍEMMC)

اصطلاح eMMC به اختصار embedded Multi-Media Controller کنترل کننده چند رسانه ای تعبیه شده است و به بسته ای متشکل از هر دو حافظه فلش و یک کنترل کننده حافظه فلش که در همان قالب سیلیکون ادغام شده اند اشاره دارد. … برنامه های جاسازی شده امروزی مانند دوربین های دیجیتال ، تلفن های هوشمند و تبلت ها تقریباً همیشه محتوای خود را در حافظه فلش ذخیره می کنند.

آی سی هارد ها دارای انواع مختلفی می باشد که بر اساس ساختار با هم فرق دارند.

change emmc
BCM43596XKUBG

آی سی wifi و بلوتوث

آین آی سی مسوول ارتباط شما با سیگناg های وای فای و بلوتوث می باشد و خرابی ان با آی سی بلوتوث همزمان می باشد چنانچه فای وای شما کار نمی کند عملکرد درست بلوتوث را چک کنید و چنانچ یکی از آنها کار کرد احتمالا موبایل شما با یک فلش نرم افزاری مشکلش حل می شود.

سوکت شارژ

سوکت شارژ به درگاهی گفته میشود که شما سیم شارژ را برای شارژ مجدد دستگاه استفاده می شود

سوکت شارژ
ال سی دی سامسونگ مدل گلکسی NOTE 5

ال سی دی

ال سی دی همان نمایشگر گوشی می باشد که دارای بخش های گوناگون است که در همین مقاله توضیح داده شده است. ال سی دی ها دارای انواع متفاوتی می باشند

یو آی اف

در برخی از موبایل ها و تبلت ها سوکت شارژ بر روی یه مدار جداگانه همراه به آی سی ها و مقاوت قرار گرفته است  که به آن یو ای اف (UIF) گفته می شود و با یک سوکت به مادربورد اصلی متصل می شود.

فلت شارژ